El conveni de creació de l’Arxiu Comarcal del Priorat (ACPR) es va signar el 22 de setembre del 2000 i fou inaugurat el 27 de juliol de 2005. Des de l’any 2004, el Consell Comarcal del Priorat cogestiona, conjuntament amb l’Ajuntament de Falset, el funcionament de l’Arxiu Comarcal del Priorat, ubicat al Castell de Falset. Així, es va firmar un conveni a tres bandes entre el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Falset i el Consell Comarcal del Priorat per tal de posar en funcionament aquesta infraestructura de nova construcció. L’Arxiu Comarcal del Priorat forma part de la Xarxa d’Arxius Comarcals de la Generalitat de Catalunya. La titularitat del servei segueix corresponent a la Generalitat, malgrat que la gestió recaigui en el Consell Comarcal del Priorat i a l’Ajuntament de Falset.
A l’arxiu es fan les funcions d’organització, de tutela, de gestió, de descripció, de conservació i de difusió dels documents i fons documentals de la comarca. L’àmbit territorial en el qual l’arxiu desenvolupa la seva activitat se subscriu a la comarca i les seves funcions estan definides en la Llei 10/2001, de 13 de juliol, d’arxius i documents.
Té, entre altres funcions:
- Col•laborar amb les administracions públiques per impulsar i garantir la documentació i posar-la al servei dels interessos generals.
- Coordinar i dirigir els programes específics sobre el patrimoni documental de la comarca i elaborar-ne l’inventari.
- Oferir el servei i suport als arxius municipals.
- Ingressar, custodiar i difondre la documentació.
- Vetllar pel compliment de la normativa d’arxius.
- Fomentar l’organització d’activitats de divulgació del patrimoni documental i promoure’n la recerca.
Tota la documentació dipositada a l’arxiu resta en propietat de l’entitat o persona dipositant, que també té l’opció, de deixar que es digitalitzin els documents que li pertanyin i que li siguin retornats. El dipositant rep un inventari, elaborat pel centre, de la documentació ingressada, la qual sempre pot consultar i demanar-la pel seu ús.
L’arxiu resta al servei de les administracions i dels ciutadans per salvaguardar, conservar, gestionar i assegurar l’accessibilitat del patrimoni documental de la comarca produït per organismes públics, entitats privades i persones físiques del seu àmbit territorial.
Els fons documentals més significatius de l’Arxiu, entre altres, són: els dels ajuntaments de Falset i Capçanes, els fons microfilmats de la baronia d’Entença i comtat de Prades, el del mas Roger de Cabacés i el de Joan Pascó i Ardèvol, notari de Porrera i, després, de Falset, que disposa de bona part dels esborranys notarials, finals segle XVIII fins el primer terç del segle XIX, que supleixen, en part, la pèrdua de l’arxiu notarial del districte el 1936. Cal destacar el nombre elevat de fons de cooperatives agrícoles de la comarca que s’hi han dipositat, en concret, deu, i la més antiga és el Sindicat Vinícola del Baix Priorat de Marçà creat el 1912.
Què ofereix?
- Consulta de documents. Sala de consulta amb 12 punts de lectura.
- Biblioteca i hemeroteca auxiliar (bibliografia comarcal i obres de referència).
- Aparell lector de microfilms.
- Informació documental i bibliogràfica dirigida a tots els ciutadans i l’administració.
- Consulta i préstec de documents als organismes i institucions que tenen dipositada la seva documentació a l’arxiu.
- Assessorament a organismes i particulars per organitzar, descriure i conservar els documents.
- Préstec de documents, imatges i fotografies per a exposicions.
Difusió
- Organització de cursets, exposicions i conferències adreçats als usuaris d’arxius i ciutadans en general.
- Ressenya periòdica de les activitats de l’arxiu a la publicació trimestral "Arxius. Butlletí de la Subdirecció general d’Arxius" del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.
- Visites comentades per a estudiants d’escoles i instituts, i també per a grups i associacions diverses. Cal concertar la visita amb antelació.
Contacte
Castell de Falset C. de Bonaventura Pascó, s/n 43730 FalsetTelèfon i fax: 977830145 Envia un correu electrònic
Hivern | Estiu |
---|---|
Matins: de dilluns a divendres de 9.00 a 14.00 h Tardes: de dilluns a dijous de 15.30 a 18.00 h |
Període de l'1 de juny al 30 de setembre: de dilluns a divendres de 8.00 a 15.00 h |
Enllaços
Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació. Generalitat de Catalunya.
Xarxa d’Arxius de la Generalitat de Catalunya
Directori d’arxius comarcals de Catalunya